Uw boodschap aan de lezer moet duidelijk en helder zijn; beknopt en begrijpelijk. Taal en schrijfstijl mogen geen hindernis opwerpen rond de boodschap. Want zodra een lezer worstelt met de tekst is de aandacht weg.

In webteksten zijn veelgemaakte missers die de aandacht afleiden, vooral taalfouten, onbegrijpelijke vaktermen (jargon) en een verkeerd gekozen schrijfstijl.

Voorbeeld - het internetbureau

"Online marketing is al lang niet meer een activiteit die zijdelings erbij worden gedaan. Integendeel. Online marketing speelt een cruciale rol binnen de totale marketing en communicatie strategie en versterkt in het behalen van doelstellingen als genereren van traffic, het verzamelen van kwalitatieve leads of het verhogen van de naamsbekendheid."

Dit tekstfragment, afkomstig van de website van een internetbureau, bevat tenminste zes spel-, grammatica- en stijlfouten. Ziet u ze?

Sommige fouten zijn ernstig en dus 'dodelijk' voor een betrouwbare indruk. Verder worden vaktermen zoals 'traffic', niet uitgelegd. Grote kans, dat het u moeite kost om te begrijpen wat er precies staat.
Vermoedelijk zullen veel bezoekers waaronder mogelijk veel potentiële klanten, tijdens het lezen afhaken en op zoek gaan naar de website van concurrenten.

Uiteraard wilt u dit met uw website voorkomen. Maar hoe?

En zo is het. Hieronder leest u dezelfde tekst, maar dan zonder fouten en in begrijpelijke taal:

"Onlinemarketing is onmisbaar geworden in de totale marketing- en communicatiestrategie. Met onlinemarketingactiviteiten zoals online-advertising (bijvoorbeeld banneradverteren), zoekmachine-optimalisatie en e-mailcampagnes gaat uw bedrijf het internet doelgericht benutten als communicatiekanaal. Hierdoor zult u:
    •    meer bezoekers op uw website krijgen;
    •    meer potentiële klanten bereiken;
    •    uw naamsbekendheid vergroten."

U ziet het: met minder woorden is de boodschap veel duidelijker geworden. Én aantrekkelijker. Daar gaat het om!

Meer tips om uw boodschap goed aan te laten komen? Ga terug naar 'Bent u duidelijk?'.

Weet u genoeg en wilt u met uw website aan de slag? Hoe u kunt beginnen leest u in 'Zelf doen of hulp nodig?'.